Inbjudan till teckning av Units i Envirologic AB (publ)
TECKNINGSTID 21 juni - 7 juli 2016
Om företaget
Envirologic har sålt totalt 620 robotar

Envirologic har sålt totalt 620 robotar sedan start, till ett försäljningsvärde om totalt 210 mnkr i dagens priser.

 

 

 

Tvätt av värmeväxlare med robot

Tvätt av stor värmeväxlare med robot.

Envirologic i korthet

Envirologic grundades 1999 och har sedan starten arbetat med att utveckla automatiska programmerbara robotar för rengöring av hälsovådliga och starkt förorenade utrymmen.

Sedan starten har Bolaget sålt drygt 600 robotar, med ett sammanlagt försäljningsvärde om cirka 210 mnkr i aktuellt nyförsäljningspris. Huvudmarknaden har varit tvätt av grisstallar, men försäljning till andra applikationsområden (mälterier, korrosionstestboxar till bilindustrin, annan djuruppfödning) förekommer också.

Med Bolagets robotar kan dock 80 procent av det manuella arbetet rationaliseras bort. I Sverige har därför 30 procent av de svenska grisuppfödarna köpt en tvättrobot av Envirologic. Som tumregel kan återbetalningstiden sättas till cirka två – tre år.

 

Försäljningsmål 4 500 mnkr i Europa

Marknaden för tvättrobotar avseende grisuppfödning i Västeuropa är cirka 75 gånger större än den svenska och består av över 37 000 grisuppfödare med över 1 000 djur, vilket är bolagets målgrupp. Envirologic uppskattar att en marknadspenetration på 25 procent i de tio västeuropeiska länderna man planerar etablering i, representerar ett totalt försäljningsvärde om 4 500 mnkr.

Marknaden bedöms således vara värd 18 miljarder kronor.

Envirologic har dessutom som målsättning att öka andelen intäkter från applikationsområden som ligger utanför grisuppfödning, till exempel:

  • Tvätt av stora värmeväxlare
  • Tvätt av kylcontainrar inom livsmedelstransport
  • Tvätt av strålningsutsatta områden på kärnkraftverk

  

Produktmodeller

Bolaget har för närvarande tre olika modeller av den automatiska tvättroboten i sin produktportfölj:

  • Evo Cleaner (från 2016)
  • Clever Cleaner
  • Compact Cleaner – modell för trånga utrymmen

Bolaget lanserar under 2016 sin nya modell Evo Cleaner, som är en uppgraderad variant av den klassiska modellen CleverCleaner, med bland annat ökad användarvänlighet och förbättrad design. Evo Cleaner har ett grafiskt användargränssnittoch kan kommunicera med användaren via ett 4G modem och Internet. En mängd detaljer har förbättrats och lagts till, blandannat ett nyutvecklat system för att lägga slangen i ordning på slangvindan. Priset för Evo Cleaner kommer att uppgå till cirka 400 000 kronor. Clever Cleaner kommer dock att fortsätta att säljas även framöver.

Både Clever Cleaner och Compact Cleaner kan med enkelhet programmeras för olika typer av utrymmen. Därmed kan tvättroboten anpassas till flera olika användningsområden. Anpassade tvättrobotar finns idag installerade hos malttillverkare, bilproducenter och har även med stor framgång testats på fraktcontainrar. Compact Cleaner är en vidareutveckling av Clever Cleaner, och kan användas om utrymmet där tvättroboten ska gå är för smalt.